صنعت سنگ ساختمان در اقتصاد ملی

300
صنعت سنگ ساختمان در اقتصاد ملی

به نقل از کارینو صنعت سنگ های ساختمانی بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار در سال گردش مالی دارد و کشور ما با داشتن 15 درصد سهم بازار، حدود 12 میلیارد دلار صادرات در سال دارد. سنگ‌های تزئینی که حدود ۱۵ میلیارد تن در جهان برآورد شده اند مجموعه ای از گرانیت‌ها، مرمریت‌ها، تراورتن‌ها و مرمرها هستند. قابل ذکر است که سنگ‌های کشور ما در دنیا از نظر تنوع رنگ و کیفیت، به عنوان مرغوب ترین سنگ های دنیا شناخته شده اند. کشور ما در آخرین رتبه‌ بندی که از سوی سازمان تجارت جهانی WTO اعلام شد در زمینه ذخایر سنگ‌های تزئینی رتبه ی چهارم دنیا را دریافت کرد. طبق این آمار، ایران از لحاظ تولید سنگ‌های تزئینی جزء ۷ کشور اول جهان است. طبق آخرین آمار۱۴درصد شاغلان کشور در بخش معادن و در معدن های سنگ های تزئینی مشغول به کار هستند و در بخش معدن کشور، به میزان 130هزار نفر می توانند در زمینه سنگ های تزئینی اشتغال به کار یابند.

ابوالقاسم شفیعی رییس هیات‌مدیره انجمن سنگ کشور اذعان داشت در زمینه سنگ‌های تزئینی 1300 معدن فعال داریم و بیش از 5500 کارخانه سنگبری و حدود 600 واحد تولید ماشین‌آلات سنگبری درحال فعالیت است. وی در این زمینه گفت: خانواده معادن سنگ ایران دارای ۱۰هزار واحد صنعتی و معدنی است و به صورت مستقیم توانایی به کارگیری 200هزار نفر را در واحدهای مختلف از جمله سنگبری، معدن و صنایع وابسته به سنگ دارد. به نقل از کارینو، براساس آخرین گزارشات، در نیمه اول سال 96 سنگ مرمر و تراورتن به تنهایی 5 درصد کل صادرات که درحدود ۸۰ میلیون دلار از بخش صادرات سنگ را شامل می شود به خود اختصاص دادند. طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، این ارزش ثبت شده از صادرات سنگ مرمر و تراورتن، نسبت به نیمه اول سال ۹۲ به میزان 480% رشد داشته که تا حدودی باعث تثبیت قیمت سنگ شده است.

متاسفانه با وجود آن که در ایران حدود ۲۰ میلیون تن سنگ تزئینی استخراج می‌ شود، تنها ۵ درصد سهم صادرات آنها را دارد. در این خصوص و طبق آمار صادرات سنگ، حدود ۷۵ درصد سنگ های تزئینی به صورت خام و حدود 30 درصد آنها به صورت سنگ فرآوری شده صادر می گردد. این درحالیست که درسال۹۱ از ۱۶ میلیون تن سنگ استخراج شده تنها ۵۰۰ هزار تن صادرات داشته ایم. برآورد شده که دراین خصوص، میزان مصرف سنگ های تزئینی از 870 میلیون مترمربع به حدود 5/9 میلیارد مترمربع در 20 سال آینده می رسد. ایتالیا دارای ۸۶ معدن سنگ تزئینی و نما است که از صادرکنندگان به نام این بخش شناخته می‌شود. این درحالیست که سال‌ها با خرید سنگ خام از ایران و با اضافه کردن مالیات قابل توجهی آنها را به نام سنگ ایتالیا به نقاط مختلف جهان صادر می‌کرد.
در 20 سال گذشته کشور ما به عنوان یکی از 5 رتبه اول جهان در زمینه استخراج سنگ بوده ولی کمبود تجهیزات مدرن و مهندسی در این زمینه سبب شده که ایران دارای کمترین درصد صادرات سنگ دربین رقبای خود در دنیا باشد. در این خصوص معاونت امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت باید سعی شود میزان صادرات سنگ ایران به مبلغی در حدود هزار میلیون دلار برسد.

ادامه دارد ...

مقالات مرتبط با صنعت سنگ ساختمان در اقتصاد ملی

سنگ ساختمانی و صنایع وابسته

روش های عایق سنگ

بهبود روند در بازار مسکن

همه چیز در مورد سنگ کف

دانستنیهای نمای رومی

روش های برش سنگ ساختمانی

فروش اقساطی سنگ کارینو

علت زلزله های اخیر چیست؟

چرا خرید از سنگ کارینو؟

سنگ کارینو متشکل از گروه های تولید سنگ ساختمانی،مشاوره،بازرگانی،طراحی و اجرا با هدف هم افزایی برای خدمت بهتر به مشتریان سعی نموده با ارائه لیست قیمت سنگ های ساختمانی به روز شده و تشکیل کارگروه های مختلف، بهترین خدمات از جمله مشاوره خرید سنگ،مشاوره طراحی نما و داخلی را به مشتریان خود ارائه می نماید.

ارتباط با سنگ کارینو


  © Copyright 2012 - All rights reserved by karinostone.com