سنگ تراورتن را بهتر بشناسیم

251
سنگ تراورتن را بهتر بشناسیم

یکی از مهم ترین بخش های ساختمان و طراحی آن سنگ های ساختمانی هستند که بنا بر کاربردشان در فضاهای مختلف استفاده می شوند. سنگ های ساختمانی را بر اساس مواد تشکیل دهنده و ساختار آنها شناسایی می کنند. سنگ های ساختمانی را به دسته های آذرین مانند گرانیت و رسوبی از جمله تراورتن و مرمریت و دگرگونی که سنگ های مرمر هستند تقسیم می کنند. در ادامه به بررسی سنگ تراورتن می پردازیم.

سنگ تراورتن در زمره سنگهای طبیعی بوده و دلیل اختلاف آن با سنگهای دیگر ترکیبات، ظاهر و فیزیک آن است. سنگ تراورتن از رسوب کربنات کلسیم در چشمه‌های آب گرم و یا غارهای آهکی تشکیل می گردد. تخلخل موجود در این سنگ از تبخیر دی اکسید کربن موجود در محیط به وجود می آید. این فضاهای موجود در سنگ را توسط  بتونه پر می کنند ولی رنگ مواد پر کننده سطوح به صورتی است که به راحتی قابل تشخیص میباشد. سوراخ های موجود در سنگ تراورتن از خصوصیات آن بوده و یکی از معیارهای تشخیص آن است و سنگ تراورتن را در زمینه عایق صوتی و حرارتی بودن برتری داده است.  

قیمت سنگ تراورتن به نوع و درجه و سایز آن بستگی دارد و از حدود 40 هزار تومان تا  بیش از 400 هزار تومان قیمت گذاری می شود.از آنجا که تراورتن ها انواع گوناگون دارند و به عنوان مثال تراورتن عباس آباد بالغ بر 90 رده بندی دارد درجه بندی آنها به صورت سوپر، ممتاز و .. بسیار مشکل و غیرمنطقی است به همین جهت سنگ های تراورتن کدگذاری می شوند. تراورتن ها را معمولا در ابعاد عرض 40 سانتیمتر و با طول آزاد برش می زنند و ضخامت آنها معمولا مابین 5/1 الی 2 سانتیمتر است. وزن مخصوص آن در حدود 2500کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. از لاشه های سنگ تراورتن که در هنگام برش و فرآوری به دست می آید، انواع سنگ های آنتیک و گیوتین تولید می گردد.
 


یک معدن بزرگ سنگ تراورتن در عکس بالا قابل مشاهده است. جثه ماشین آلات در حال کار در معدن را در نظر بگیرید.  
کاربرد سنگ های تراورتن در ساختمان از جمله سنگ نما ، سنگ کف ، سنگ محوطه ، سنگ پله  و مصنوعات سنگی می باشد. به دلیل وجود تخلخل در سنگ تراورتن چسبندگی بین سنگ و مواد مصرفی جهت نصب آن بیشتر شده و این باعث می شود تا بهترین گزینه برای سنگ نما باشد. مدتی است که در جای جای کشور سازندگان و طراحان ساختمان از سنگ تراورتن به همراه طرح های متفاوت و زیبا، جلوه های دیدنی زیادی را به شهرها بخشیده اند. از سنگ تراورتن به ویژه در نماسازی ساختمان های مرتفع استفاده می کنند که در این نوع نما باید از اسکوپ سنگ جهت ایمنی و جلوگیری از افتادن سنگ های در ارتفاع استفاده گردد.
درجه بندی سنگ های تراورتن با بررسی تخلخل در سطح سنگ تعیین می گردد. در صورتی که تخلخل سطح سنگ کم باشد تراکم سنگ بیشتر است پس با اعمال ساب، سطح صیقلی تری به دست می آید کیفیت سنگ بالاتر خواهد بود. هرچه تخلخل سطح سنگ بیشتر باشد و به اصطلاح اسفنجی باشد دارای تراکم کمتری است که باعث می شود سنگ دارای کیفیت پایین باشد و سنگ شکننده تر است. با توجه به این که سطوح سنگ های تراورتن با موادی ازقبیل رزین ، ماستیک ، سیمان و ... پر میشوند تا تخلخل آنها را پر کنند و رنگ آنها قابل مشاهده است، میتوان تخلخل و تراکم سنگ را از پشت یا قطر سنگ تشخیص داد.
 
درجه بندی سنگ تراورتن

مقالات مرتبط با سنگ تراورتن را بهتر بشناسیم

معایب و مزایای مصرف گرانیت در ساختمان

کسب و کار سنگ در بازار جهانی

همه چیز در مورد سنگ پله

سنگ های مناسب برای طراحی نمای خارجی

ضعف بازاریابی سنگ و مشکلات مربوط به آن

دانستنیهای نمای رومی

همه چیز در مورد خرید سنگ محوطه

سنگ مرغوب چه ویژگی هایی دارد؟

چرا خرید از سنگ کارینو؟

سنگ کارینو متشکل از گروه های تولید سنگ ساختمانی،مشاوره،بازرگانی،طراحی و اجرا با هدف هم افزایی برای خدمت بهتر به مشتریان سعی نموده با ارائه لیست قیمت سنگ های ساختمانی به روز شده و تشکیل کارگروه های مختلف، بهترین خدمات از جمله مشاوره خرید سنگ،مشاوره طراحی نما و داخلی را به مشتریان خود ارائه می نماید.

ارتباط با سنگ کارینو


  © Copyright 2012 - All rights reserved by karinostone.com