تاثیر خروج آمریکا از برجام روی مسکن

257
تاثیر خروج آمریکا از برجام روی مسکن

خروج آمریکا از برجام
پرسشی که برای فخرالدین زاوه، اقتصاددان به نام کشور مطرح شد: خروج آمریکا از توافق برجام چه اثراتی بر بازار مسکن ایران دارد؟
این پرسش از دو جهت قابل بررسی است. یکی اینکه در شرایطی که آمریکا خروج خود را از برجام قطعی نکرده است، وجود این بی اعتمادی چگونه می تواند بازار مسکن را وارد نوسانات کند؟ و در حالت دوم، زمانی که آمریکا تصمیم خود را عملی کند بازار مسکن چه فراز و نشیب هایی را خواهد پیمود؟
اولین پاسخی که می توان به این دو سوال کلیدی داد اینست که موضوع برجام یک مساله سیاسی بوده و از این لحاظ نمی توان این سوالات را بررسی کرد. اما از لحاظ اقتصادی احتمالا ترامپ با خروج از این توافق، راه های دستیابی به منافعی را در نظر دارد، یا در صدد است به شعارهای انتخاباتی که پیش ازمنسوب شدن به ریاست جمهوری به پیروانش وعده داده جامه عمل بپوشاند. وی این تصمیم را به کنگره واگذار کرده و نشانگر دو نکته است، اول آنکه، ایران بر اصول برجام پایبند بوده و ترامپ قادر نبود دلیل مناسبی برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام بیابد؛ دوم آنکه آمریکا درصورت رد یک جانبه برجام باید انعکاس های منفی این اقدام ‌را پذیرا باشد. به نقل از کارینو احتمال خروج آمریکا از برجام کم است چراکه ارجاع اتخاذ این تصمیم به کنگره، کشورهای جهان را وادار به واکنش‌‎ سریع و گسترده برای پشتیبانی از برجام کرد . در پی چنین تصمیم نابخردانه‌ای از جانب آمریکا، با توجه به شدت بازتاب چنین اتفاقی، بدیهی است که تاثیرات آن بر شرایط جامعه و جهان مورد بررسی قرار گیرد. در این خصوص، تاثیرات احتمالی زیر را می توان درنظر گرفت:
بازار مسکن مانند بازار کار، اصطکاک‌ها و شرایط محلی خود را دارد که تاثیر به سزایی در این بازار خواهد داشت. وجود این عوامل و تاثیرات، نوسانات مسکن را غیر قابل نقد و بررسی کرده است؛ درحالیکه ارز و طلا در قبال تحولات و اخبار به سرعت دچار نوسان می شوند، حرکت و تحولات بخش مسکن بسیار کند است. با وجود پایین بودن فعالیت بازار مسکن، حداقل تا دو ماه آینده نوسانات خاصی در این بازار دیده نخواهد شد. اگر در این مدت تصمیمی برای رد توافق از جانب آمریکا اعلام نشود، بازار آهسته به حرکت خود درجهت فعالیت بر اساس روال سابق ادامه می دهد. اما باید درنظر گرفت که خروج ایالات متحده از این توافق، موجی از بی اعتمادی در زمینه سیاست‌های این کشور درباره ایران و سایر کشورهای جهان را به همراه خواهد داشت و در میزان همراهی دیگر دولت ها با آمریکا نیز موثر است.
به نقل از کارینو مهم‌ترین تاثیر خروج ایالات متحده از برجام بر بازار مسکن، ایجاد مانع و سنگ اندازی برای جلوگیری از بهبود اقتصاد خواهد بود. در شرایط کنونی مشکل اصلی در بازار مسکن ضعف تقاضا است. در دولت‌ نهم و دهم به دلیل وجود سیاست های غلط مالی، قیمت مسکن چند برابر افزایش پیدا کرد. روش کارکرد اشتباه اقتصاد و کمبود توان خرید مردم در دهه ۸۰ باعث کاهش درخواست مسکن شد. از دیگر عوامل نوسانات‌ اقتصادی، تحریم‌هایی بود که از طرف کشورهای غربی برای دولت ایران اعمال شد. همچنین شرایط سخت ایجاد شده ارزی و ممانعت از دستیابی کشور به درآمدهای نفتی و کالا و تکنولوژی اثرات فراوانی در تولید ما وارد کرد. با این تفاسیر و با وجود آنکه مسکن تابع شرایط اقتصادی جامعه است، تنها رشد مداوم اقتصاد می تواند برای این مقوله آینده روشنی را رقم بزند.
حال آن که در دولت یازدهم، سیاست های خارجی اعمال شده، باعث گردیده تا دولت های دیگر حاضر در برجام با خروج از توافق متحمل هزینه های سنگینی شوند. باتوجه به اقدامات نابخردانه آمریکا و سود همه جانبه در تجارت و افزایش رفاه مشترک در معاملات، در شرایط تحریم، هیچ رشد اقتصادی وجود نداشته و به دلیل دشواری،زمانبر و هزینه بر بودن یک توافق همه‌جانبه، جای امیدواری است که این بار برای جلب حمایت های بین‌المللی با مشکل اساسی مواجه خواهد بود. بر این اساس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در ‌مدت زمان پیش بینی شده بازار مسکن دچار نوسان خاصی نخواهد شد. میزان اثرات لغو توافق نامه به همراهی و عکس العمل کشورهای دیگر بستگی دارد، اما نتیجه این رویداد درنهایت بعث رکود اقتصاد ایران و بازار مسکن خواهد شد.

مقالات مرتبط با تاثیر خروج آمریکا از برجام روی مسکن

راهنمای خرید سنگ پله

تخلف در ساخت مسکن

سنگ مناسب برای سنگفرش

انتخاب فرش مناسب با دکوراسیون

معایب و مزایای مصرف گرانیت در ساختمان

گیاهان معلق

سنگ ساختمانی و صنایع وابسته

سنگ های مناسب برای طراحی نمای خارجی

چرا خرید از سنگ کارینو؟

سنگ کارینو متشکل از گروه های تولید سنگ ساختمانی،مشاوره،بازرگانی،طراحی و اجرا با هدف هم افزایی برای خدمت بهتر به مشتریان سعی نموده با ارائه لیست قیمت سنگ های ساختمانی به روز شده و تشکیل کارگروه های مختلف، بهترین خدمات از جمله مشاوره خرید سنگ،مشاوره طراحی نما و داخلی را به مشتریان خود ارائه می نماید.

ارتباط با سنگ کارینو


  © Copyright 2012 - All rights reserved by karinostone.com