رده بندی علمی انواع سنگ های ساختمانی

237
رده بندی علمی انواع سنگ های ساختمانی

سنگ های رسوبی کنگلومراها و ماسه سنگ ها
کنگلومراها در صورتی که لایه ای ضخیم باشند و به طور کامل نیز سیمانتاسیون شده باشند امکان دارد که به عنوان سنگ های تزئینی مورد استفاده قرار گیرند. ماسه سنگ ها نیز در صورتی که ضخیم لایه باشند و عناصر آنها آهکی بوده و یا توسط سیمان آهکی کاملاً به یک دیگر سیمانته شده باشند. احتمالاً به صورت یک سنگ ساختمانی قابلیت کاربرد دارند. این چنین سنگ هایی به ویژه به صورت مالن به کار می آیند.

سنگ های آهکی یا دولومیتی

سنگهای آهکی عمده سنگ های ساختمانی و تزئینی را تشکیل می دهند. خصوصیات بازار آنها به طور خلاصه عبارتنداز: سختی مناسب، قابلیت ساب و برش بالا، تنوع رنگ ها،مقاومت خوب،قابلبت استخراج آسان.

تراورتن (Travertine)

تراورتن ها محصول چشمه های آهک ساز قدیمی هستند. از بین آنها،تراورتن های سفید که رگه های رنگی و تخلخل یکنواخت داشته باشند، ازکیفیت بیشتری برخوردارند. تراورتن های کم رنگ ناشی از وجود رنگینه های (pigments) پراکنده اکسید آهن در متن سنگ می باشند،تراورتن های رنگینهای اکسید آهن به رنگ های قرمز،گردویی، لیمویی و عیره دیده می شود و دارای نقش هایی که ناشی از اختلاف میزان اکسید آهن در لایه های مختلف تراورتن می باشد، باشند،ظاهر بسیار زیبا و جذابی دارند. تراورتن به دلیل داشتن مقاومت قابل قبول،برش پذیری و صیقل پذیری ایده ال ، زیبایی ظاهر، وجود تخلخل جهت چسبیدن کامل به ملات از جمله پر مصرف ترین و ایده ال ترین سنگ های ساختمانی به شمار می رود.

مرمر (Marble)

مرمرها در نتیجه عملکرد چشمه های آبگرم آهک ساز، به وجود می آیند. معمولاً مرمر به صورت لایه هایی در میان لایه های تراورتن دیده می شود. در فرایند عملکرد چشمه های آبگرم، اگرافت دمای آب کند شده باشد، آراگونیت و اگرافت دما به تندی صورت گیرد،تراورتن تشکیل می گردد. در ایران به سنگی که از آراگونیت حاصل می شود،مرمر گفته می شود که نام تجارتی انواع رنگی آن انیکس می باشد. سنگ مرمر حاوی رنگ های سبز،لیمویی،زرد،صورتی،سفید،عسلی،وغیره است که پس از سایش به صورت یک سنگ تزئینی لوکس جلوه می کند.
سنگ های آذرین

گرانيت ها (Granite)

گرانیت ها از جمله سنگ های آذرین هستند این نوع سنگ ها از نظر سختی زیاد،شفافیت و زیباییی خیره کننده حائز اهمیت می باشند. گرانیت هایی که فاقد آثار آلتراسیون بوده و تحت تاثیر پدیده های تکتونیکی و به ویژه میکروتکتونیک قرارنگرفته ،ونیز به لحاظ رنگ جذابیت لازم را داشته باشند،به عنوان سنگ های تزئینی و نما مطرح هستند.گرانیت های روشن و قرمز و صورتی، به دلیل رنگ صورتی یا قرمز خود بسیار با ارزش هستند.

ریولیت

درصورتی که ریولیت ها دارای درصد کوارتز نسبتاً کمتری باشند و فلدسپات های پتاسیک صورتی رنگ در آنها دیده شوند، دارای قابلیت برش بوده و ظاهر صورتی زیبایی خواهند داشت. به طور کلی ریولیت های غیره آلتره کمتر دیده می شوند.

سنگ های آذرین خاص

سنگ نما از نوع آذرین خاص میتوانند سینیت ها، دیوریت ها، گاوبروها و سنگ های خروجی هم ارز آنها یعنی تراکیت ها ، آندزیت ها و بازالت ها و نیز سنگ های دیگری نفلین سینیت ها، پریدوتیت ها، پیروکسنیت ها، آمفیبولیت ها و سایر سنگ های آذرین از این دسته باشند.این نوع سنگ ها دارای کوارتز نمی باشند و در صورتی که کاملاً تازه (Fresh)بوده، دگرسان نشده باشند و نیز در مقطع صیقلی رنگ های زیبایی نمایان سازند می توانند به عنوان سنگ های ساختمانی خاص مطرح باشند.
سنگ های دگرگونی
مرمریت ها و گنیس ها، دو نوع از سنگ های دگرگونی هستند که استفاده از آنها به عنوان یک سنگ تزئینی و نما مناسب می باشد.

سنگ مرمريت (Marbles)

مرمریت ها به صورت سنگ متامرف سفید، خاکستری و رنگی، با تبلور درخشندگی و شفافیت خاصی دارند. این نوع سنگ ها که از متامرفیسم سنگ های آهکی اولیه حاصل شده اند، برحسب درجه متامرفیسم و رشد کریستال ها ممکن است سنگ های ساختمانی مختلفی را با نام ها و بافت های متفاوت ریز و درشت تشکیل دهند. مرمریت درشت بلور، سفید یا خاکستری روشن تا کرم را اصطلاحاً کریستال می گویند. مرمریت کریستال سفید را اصطلاحاً سنگ چینی می نامند. معادن چینی تنگ حنا (نیریز- استان فارس)، نجف آباد، کریستال و چینی الگودرز و لای بید و گدار سرخ ناحیه موته، از معادن معروف سنگ های چینی هسنتد.

گنیس ها

گنیس ها نظیر گرانیت ها، در صورتی که دارای رنگ های ایده ال و عناصر درشت بوده و فاقد آثار آلتراسیون باشند، به دلیل بافت چشمی زیبایی که در مقطع صیقلی بعضی از آنها دیده می شود می توانند سنگ های تزئینی استثتایی را تشکیل دهند.

مقالات مرتبط با رده بندی علمی انواع سنگ های ساختمانی

نمای ساختمان خالق نمای شهر

سنگ مرغوب چه ویژگی هایی دارد؟

توری و رزین سنگ ساختمانی

مزیت استفاده از واترجت

معیار های انتخاب سنگ ساختمانی

همه چیز در مورد سنگ کف

روش های عایق سنگ

سنگفرش مناسب کدامند ؟

چرا خرید از سنگ کارینو؟

سنگ کارینو متشکل از گروه های تولید سنگ ساختمانی،مشاوره،بازرگانی،طراحی و اجرا با هدف هم افزایی برای خدمت بهتر به مشتریان سعی نموده با ارائه لیست قیمت سنگ های ساختمانی به روز شده و تشکیل کارگروه های مختلف، بهترین خدمات از جمله مشاوره خرید سنگ،مشاوره طراحی نما و داخلی را به مشتریان خود ارائه می نماید.

ارتباط با سنگ کارینو


  © Copyright 2012 - All rights reserved by karinostone.com