کاربرد سنگ مرمریت در ساختمان

228
کاربرد سنگ مرمریت در ساختمان

سنگ های مرمریت جهت کدام قسمت از ساختمان کاربرد بهتری دارند؟
کدام سنگ جهت کف ساختمان استفاده می شود؟
اساسا سنگ های مرمریت جهت کدام قسمت از ساختمان کاربرد بهتری دارند؟
برای مکانهای شلوغ و پر رفت و آمد می بایست از چه نوع سنگ مرمریتی استفاده کرد؟
و بصورت کلی کدام یک از سنگهای ایران زمین  جهت کار در کف سازه های مدرن و کلاسیک مناسب می باشد؟
در بسیاری از موارد، مصرف کنندگان محترم سنگ های ساختمانی  اطلاعات کافی جهت انتخاب سنگ دریافت نمی نمایند. در این بخش سعی میکنیم در خصوص انواع سنگ مرمریت صحبت کنیم و جزییات بیشتری در خصوص آنالیز این نوع سنگ  سنگ های ساختمانی  قرار دهیم.

سنگ های مرمریت

درخصوص پرسش اول در همین سایت پاسخی اجمالی داده شده است و به اختصار فقط به عناوین آن اشاره میکنیم:
1-تخلخل سنگ پایین باشد .
2-مقاومت سایشی و مقاومت ضربه ای بالایی داشته باشد.
3-جذب آب پایینی داشته باشد.
4-از ضخامت مناسب برخوردار باشد.
اما در خصوص پرسش دوم سنگ های مرمریت جهت کار در کدام قسمت ساختمان مناسب میباشند
در ابتدا مکانهای مختلف ساختمان را در نظر میگیریم:
1-نمای بیرونی با ارتفاع بلند
2-نمای بیرونی با ارتفاع کم
3-نمای داخلی پارکینگ
4-نمای داخلی اطاقها
5-کف ساختمان (پارکینگ و اطاقها و سالنها )
با توجه به دسته بندی فوق ویژگی های هر مکان را مورد بررسی قرار می دهیم:
معمولا نمای بیرونی ساختمان در معرض  آفتاب مستقیم و بارانهای فصلی و اسیدی (در شهر های بزرگ و صنعتی ) و گاها بادهای شدیدی قرار دارند با داشتن اطلاعات فوق ویژگی سنگ را در بر میشماریم:

سنگی جهت نمای بیرونی استفاده میشود میبایست :

1-مقاوم  در برابر باران باشد به این معنی که در صورت ریزش باران عناصر تشکیل دهنده سنگ با آب ترکیب نشوند و صاب و جلای سنگ را از بین نبرند ، این ایراد بیشتر متوجه سنگهایی با تخلخل بالا و درصد آهک زیاد میباشند که میتوان دسته ی بزرگی از سنگهای مرمریت را جز این نوع سنگها دانست. (البته فراموش نشود تمام سنگها ی رسوبی مقادیر قابل توجهی آهک دارند ولی ترکیب عناصر و فلزات مختلف در آنها مقاومت و ترکیب شدن آنها با آب را تعیین میکنند)
2-سنگهایی که در ارتفاع نصب میشوند میبایست از خلل و فرج مناسب برخوردار باشند تا ملات و دوغابی که پشت سنگ ریخته میشود محکم به سنگ بچسبد و استحکامی دو چندان به این ترکیب بدهد زیرا با توجه به عواملی که نامبرده شد امکان جدایی سنگ از دیواره نما زیاد میباشد و خطر سقوط سنگ رهگذران و خودرو ها را تهدید مینماید.پس میتوان با توجه به خواص سنگ مرمریت این سنگ را از گزینه های انتخابی سنگ جهت نما حذف نمود. (در اینجا لازم میدانم اعلام کنم سنگ های تراورتنی که کوره میشوند تا رنگ آنها سفید شوند هم جز سنگهای نامرغوب  جهت استفاده در نما میباشند که در مجالی دیگر بصورت کامل به آن می پردازیم)
3-نمای داخلی و یا بهتر بگوییم دیواره های پارکینگ  محل مناسبی جهت استفاده از سنگهای مرمریت میباشد زیرا در معرض مستقیم تابش آفتاب نبوده و همچنین دیواره های پارکینگ  با عوامل سایشی و ضربه ای کمتری مواجه میشود همچنین مواد شوینده که در ساختمانها جهت تمیز کاری استفاده می شود کمتر روی سنگ اثر میگذارد.
4- در نمای داخلی اطاقها بیشتر از سنگها پازل و گیوتین و آنتیک استفاده می شود و استفاده از سنگها مرمریت و تراورتن در این مکانها  فقط به سلیقه افراد و نوع چیدمان و رنگ دکوراسیون ساختمان بستگی دارد.
5- و در نهایت کف ساختمان ها در معرض سایش زیاد و ضربه ومواد شوینده، بصورت مداوم  می باشد که می طلبد سنگی با تخلخل پایین، ضربه پذیری بالا و مقاومت سایشی زیاد در آن محلها نصب شود که این مشخصات از مولفه های اصلی سنگها مرمریت می باشد (یادمان باشد همه سنگ های مرمریت شایستگی نصب در کف ساختمان ویا کف پارکینگ را ندارند از سنگها مرمریت ضعیف جهت کف ساختمان میتوان از سنگ مرمریت کوه سفید قم نام برد که به دلیل داشتن مقادیر بسیار زیاد آهک به هیچ عنوان جهت کف مناسب نمی باشد.

مقالات مرتبط با کاربرد سنگ مرمریت در ساختمان

همه چیز در مورد سنگ کف

علت زلزله های اخیر چیست؟

صنعت سنگ ساختمان در اقتصاد ملی

توری و رزین سنگ ساختمانی

انتخاب سنگ نمای داخلی و خارجی ساختمان

سنگ ارزان لزومأ بی کیفیت نیست

تاثیر خروج آمریکا از برجام روی مسکن

گنجینه هایی که چوب حراج خورده اند

چرا خرید از سنگ کارینو؟

سنگ کارینو متشکل از گروه های تولید سنگ ساختمانی،مشاوره،بازرگانی،طراحی و اجرا با هدف هم افزایی برای خدمت بهتر به مشتریان سعی نموده با ارائه لیست قیمت سنگ های ساختمانی به روز شده و تشکیل کارگروه های مختلف، بهترین خدمات از جمله مشاوره خرید سنگ،مشاوره طراحی نما و داخلی را به مشتریان خود ارائه می نماید.

ارتباط با سنگ کارینو


  © Copyright 2012 - All rights reserved by karinostone.com